El distrito federal / México / Mexico-stad

(Sunday 30 September 2007) by Margriet Lenkens
Ik ben een paar dagen naar Mexico-stad geweest met school. Geloof dat we met 30-35 studenten en iets van 5 begeleiders waren.

Donderdag
Donderdag redden we om 6:15 aan…verschrikkelijk. Ik moest zelfs om 4 uur opstaan om de Rabobank te bellen zodat ze mijn bankpasjes (die EINDELIJK) aangekomen zijn te deblokkeren..nou dit is gelukt maar nu doet mn random reader t niet dus kan ik nog niet zien hoeveel geld ik heb…frustrating!

Maar goed, de reis duurde iets van 7 uur, en onderweg hebben we film gekeken (Blood diamond) dus we hebben ons wel vermaakt, en bovendien zaten we naast twee gestoorde Amerikanen die de meest debiele opmerkingen maakte en graag Nederlands wilden leren haha.

Rond 15:00 kwamen we aan bij het hotel, Hotel Corinto, waar we twee nachten hebben geslapen. Prima hotel, met eindelijk een normale douche en een wat zachter bed dan hier en geen honden om ons wakker te blaffen om 6:00u. Rond half4 begon onze tour door het historisch centrum, waarbij we heel veel hebben gezien!

Palacio Nacional
Eerst zijn we naar het Palacio Nacional geweest, wat wel leek op t palacio de gobierno in Guadalajara.

Templo Mayor
Daarna naar de Templo Mayor, wat het spirituele en ceremoniele hart was van Tenochtitlán, de hoofdstad van het Azteekse rijk (ja hierbij gebruik in mn reisgidsen haha). Was wel mooi om te zien, en vooral raar om je voor te stellen hoe mooi het ooit geweest moet zijn. Vroeger werden hier mensen geofferd geloof ik, maar toen de Spanjaarden kwamen hebben ze het half afgebroken om huizen te bouwen van de stenen. Ja heel aardig!

Catedral Metropolitana
Daarna zijn we naar de kerk El Sagrario geweest, waar een meisje wat een korte broek aan had erop gewezen werd dat dat niet fatsoenlijk was in de kerk…nouja. Daarna naar de Catedral Metropolitana. Ik vind het op zich wel mooi enzo, de kerk en alle versieringen, maar aan de andere kant ook best wel hypocriet als je ziet dat er zwervers voor de deur liggen. Dan vind ik toch dat al het geld van de kerk beter besteed kan worden…maar goed, daar heb ik weinig over te zeggen. ´s

Casa de los Azulejos
Avonds hebben we gegeten bij Casa de los Azulejos (Sanborns). We kregen een lijst waarbij we mochten kiezen tussen de verschillende gerechten, dus ik ging voor de ensalada want veel hadden ze verder niet voor mij…nou t was de meest saaie maaltijd ever maar goed. Iedereen vond het eten hier maar waardeloos haha. Daarna zijn we teruggegaan naar het hotel, en eigenlijk niks meer gedaan behalve een film gekeken over polygamie waarbij ik in slaap viel…

Vrijdag

Chapultepec
Volgende ochtend weer om 7 uur op om om 8 uur te ontbijten en om 9 uur te vertrekken naar het Castillo de Chapultepec. Nu bevindt zich er het Museo Nacional de Historia, maar de kamers van keizer Maximiliaan en zijn vrouw Charlotte zijn nog te zien. Deed me een beetje denken aan Versailles, al was dat wel wat indrukwekkender denk ik.

Museo Nacional de Antropología e Historia
Daarna zijn we naar het Museo Nacional de Antropología e Historia gegaan, wat wel heel interessant was! Heel veel gezien van verschillende culturen en tijden in Mexico, en ook hoe mensen vroeger leefden en nu leven (zoals indigenous volken die hun handwerkzaamheden met plastic combineren (ja Elleke, zoals die mandjes bij het restaurant in Nijmegen!)). Hier hebben we ook gegeten (all you can eat buffet…pff) en het was een stuk beter dan die avond ervoor.

La ciudadela
Daarna werden we bij het hotel gedropt, en kregen we de middag vrije tijd om te doen wat we zelf wilden. We (Elodie, Astra, ik) wilden naar het centrum, want daar waren mensen die spulletjes verkochten, kleine markt. Maar…omdat t regende (echt ROTweer daar in mexico-stad, ben blij dat ik hier zit) waren er niet veel spullen of mensen te bekennen…dus toen hebben we de taxi genomen naar een andere markt. Dit was wel heel leuk, en dus heb ik een tas gekocht, en een ketting, en nog wat spullekes.

Centro de la Imágen
Daarna zijn we naar het Centro de la Imágen geweest, oftewel een museum van fotografie, waar op dat moment een expositie over revolutie was, en eentje van fictie. Was wel mooi vond ik, ik denk dat fotos toch mn favoriete vorm van kunst is, doet me toch meer dan schilderijen.

´s Avonds--> The big adventure
Daarna wilden we een taxi naar ofwel het centrum ofwel het hotel nemen om te gaan eten, maar het was ONMOGELIJK. Het was zo druk…de meeste taxis zaten vol, en de taxis die niet vol zaten wilden ons niet meenemen, echt te achterlijk! Nou goed, ik stelde voor om de metro te pakken, want ik zag het niet gebeuren dat er nog een taxi kwam. Dus we gingen met de metro en daar begon het avontuur….Ik ben altijd al een beetje bang voor metros (nou ja, specifiek meer om vast te komen zitten in de deur..) dus aangezien t zo verrekes druk was ging ik maar dicht bij de deur staan. Maar, toen we eruit moesten, konden Elodie en ik er wel uit, maar Astra ging richting deur, werd een beetje terug geduwd, en toen zee en nieuwe poging wilde wagen werd ze helemaal achteruit geduwd door een massa mensen. Dus gone was Astra…wij vertelden het tegen iemand die er werkte, en heel behulpzaam enzo, we gingen naar vigilancia (bewaking) en we moesten haar naam opgeven en dan zouden ze iets omroepen ofzo haha. Maar goed, Astra belde dat ze zichzelf wel zou redden en dat ze al aan t wachten was op de metro naar ons station weer terug. Dus alles kwam weer goed! Ohja..toen we door t metrostation liepen stond er echt een groep van honderd mensen, en al die mannen fluiten enzo..weet niet of t voor ons bedoeld was maar geloof het wel, en t was verschrikkelijk…Wel besloten we niet meer met de metro te gaan, dus we gingen naar buiten, en kwamen terecht in echt een niet zo beste wijk..mensen waren ons zelfs aan t waarschuwen (en de meerderheid keek ons een beetje fout aan). Nou goed, ook hier was t vrij onmogelijk om een taxi te vinden, dus mijn compañeras werden al wat paniekerig, maar op de een of andere manier ben ik crisisbestendig ofzo (van mn papa geerfd denk ik, merci haha) dus ik dacht wel dat t goed zou komen, en dat deed t, uiteindelijk een taxi gevonden die niet eens zo duur was!

Inmiddels was het anderhalf uur later sinds het moment dat we vertrokken vanaf de markt, dus we gingen maar rechtstreeks naar het hotel om daar dan maar te eten. Maar op de trappen kwamen we Kyle en Joanie tegen, een stel uit de VS, en ze gingen naar een Chinees restaurant op de hoek en vroegen of we mee wilden, en ja daar hadden we wel zin in! Voor mij was het een beetje duurder dan normaal, maar wel een complete maaltijd van rijst, groenten, en een omelet! Kyle en Joanie zijn trouwens 23 en 21 en getrouwd! Echt heel apart…maar er zijn hier meer studenten getrouwd, er is ook een meisje van 22 dat al vier jaar getrouwd is, damn…kan het me niet goed voorstellen.

Daarna wilden we misschien uit, maar misschien ook niet omdat we zo moe waren…we kwamen weer mensen tegen die uit gingen, dus we zouden later misschien ook gaan, maar al snel kwamen die anderen terug omdat het te druk was, dus toen zijn we met een stel mensen op een hotelkamer wat gaan drinken…Was heel gezellig, maar om 3 uur was ik toch wel moe en ging ik richting mn bed. Volgende ochtend moesten we tenslotte ook weer om 9:00 vertrekken!

Zaterdag
Zaterdag vertrokken we van het hotel weer richting Guadalajara. Maar gelukkig hadden we nog wat nice uitstapjes onderweg.

La Villa de Guadalupe
Eerst gingen we naar de Villa de Guadalupe. Volgens de legende verscheen hier in december 1531 Maria aan Juan Diego en brandde haar beeltenis op zijn mantel. Die mantel hangt nu in een van de kerken, want La villa is een heel dorp met alleen maar kerken en basilieken/kapellen. De kerken van binnen deden me niet zo veel, maar het was echt in een schitterend park. Er stonden ook beelden van allerlei mensen die offers brengen naar Maria.

La Villa de Guadalupe is het belangrijkste heiligdom van Mexico…er waren ook aparte dingen, zoals mensen die vanaf een afstand helemaal naar de kerk liepen op hun knieen, echt zo raar. En niet alleen bejaarden zoals je (tenminste ik) misschien zou verwachten, maar ook twintigers. Heel apart gezicht…..mja Maria is hier de moeder van iedereen geloof ik.

Acolman
Daarna zijn we naar Acolman, waar een klooster was wat nu een museum is. Was wel mooi om te zien. Ook was er een kerk, waar een quinceañera gehouden werd. Was wel iets anders dan bij MTV´s My Super Sweet Sixteen, want het was dus in de kerk, en de jarig had een grote roze jurk aan wel mooi.

Teotihuacán
Toen gingen we weer in de bus richting Teotihuacán, piramides! Dat was echt indrukwekkend, zo groot en mooi! We hebben een piramide tot de helft beklommen, nou dat was best eng…de treden zijn heel hoog, dus het was erg zwaar en we hielden er ook flinke kramp aan over. Nu nog, dus ik strompel als een oud vrouwke door mn huis haha, en ben niet de enige :P Maar het was de moeite waard! Daarna nog gegeten daar (een vegetarische sandwich, jaja, het woord vegetariano stond zelfs op de kaart!), een Azteekse kalender van steen gekocht, en onze weg naar huis vervolgd…

Om 23:00 uur kwamen we aan in Guadalajara, en liepen we naar huis terug.
Al met al een paar fantastische dagen! Aan de ene kant vond ik t natuurlijk wel *** om nu niet in NL te zijn (zoals meesten weten, voor begrafenis van mn oma) maar heb toch nog kunnen genieten van het weekend…

Fotos komen over een uur ofzo, have patience! ;-)

• mexicostad by Mama
  • hoi by Lisa
  • Musea by Astra
  • foto's? by mama
  • familieweekend by Paulien
  • subscribe! by Margrietje
  • gezien by Mirrie
    • oja by Mirrie

Home | Features | Sign Up | Contact | Privacy Policy | Terms & Conditions | © 2006 - 2018 TravelJournal.net